@article{oai:setsunan.repo.nii.ac.jp:00001445, author = {北, 真収 and Kita, Masanobu}, issue = {1・2}, journal = {経営情報研究:摂南大学経営学部論集}, month = {Feb}, note = {本稿では、消費者と生産者をつなぐデジタル媒介者の役割について、理論的な考察だけでなく、ICT(情報通信技術)の活用における特徴を踏まえながら明らかにすることを研究目的とした。具体例として、エシカル商品のトレーサビリティに注目した。 エシカル商品を扱うデジタル媒介者は、消費者と生産者が商品に関する情報を交換しマッチングできる場、すなわちプラットフォームをインターネット上に形成する。そこでは、糾合の基盤となるように社会問題の解決を目指すビジョンを掲げて、関係者の参加、動員を図る。取引や品質の保証では、技術面から、エシカル情報の信頼性を証明するトレーサビリティ・システムを築くことが重要で、それがネットワーク効果によって関係者の動員に影響を与える。要は、個々の生産者の考え方や生産・流通の履歴データを、いつでも閲覧できるような環境を消費者に提供できるかどうかである。この理論的見解が実際の事例に当てはまることを確認した。 The purpose of this paper is to clarify the roles of digital intermediaries that connect consumers and producers, not only by theoretical study but also by taking into account the characteristics of ICT utilization. As a specific example, we focused on the traceability of ethical products. Digital intermediaries dealing with ethical products form a platform on the internet where consumers and producers can exchange and match information about products. There, they will set up a vision to solve social problems so that it will be the basis of gathering, and aim for the participation and mobilization of stakeholders. From a technical point of view, it is important to build a traceability system that proves the reliability of ethical information in guarantee of transactions and quality, and it affects the mobilization of stakeholders by the network effect. The point is whether it is possible to provide an environment in which consumers can view the ideas of individual producers and historical data of production and distribution at any time. It was confirmed that this theoretical insight applies to actual cases.}, pages = {95--117}, title = {情報の信頼性とデジタル媒介者の役割―エシカル商品の取引を例として―}, volume = {29}, year = {2022}, yomi = {キタ, マサノブ} }