@article{oai:setsunan.repo.nii.ac.jp:00001512, author = {北, 真収 and KITA, Masanobu}, issue = {1・2}, journal = {経営情報研究:摂南大学経営学部論集, Journal of Business Administration and Information}, month = {Feb}, note = {企業、大学、行政など広域にまたがるプロジェクトを組成し推進する場合は、センスメーキングが重要になる。本稿では、センスメーキングに求められる要素や条件を検討した。つまり、単一の組織ではなく組織をまたぐ場合に生じる課題を指摘し、それに必要な解釈の方法や意味づけをするシンボルについて考察することを研究目的とした。理論的検討と事例分析を通じて以下の諸点について確認することができた。 組織をまたぐセンスメーキングでは、認知レベルにおいて、共通性を映し出すシンボルが必要である。シンボルは、過去の経験、現在の経験、未来の予期の具現を連鎖させて意味づけるだけでなく、公正・公平の点からも解釈できることが重要である。 また、行動レベルから見て、複数の組織が1つの集合体として機能するための工夫を意識する必要がある。シンボルに協力・共生の観点を加えて意味づけると、センスギビングを通じて協調行動がとられやすい。 This paper examines the elements and conditions required for sensemaking when composing and promoting projects that extend over wide area, such as companies, universities, and governments. In other words, the purpose of the research was to point out issues that cause when crossing organizational boundaries, and to consider the methods of interpretation and symbols as meaning-making that are necessary for this. Through theory and case analysis, we were able to confirm the following hypothetical views. Sensemaking across organizations requires symbols that express commonality from the cognitive level. It is important that symbols not only make sense in terms of a chain of past experiences, present experiences, and embodiments of future expectations, but also can be interpreted in terms of fairness and impartiality. We need to be aware of the ingenuity that multiple organizations work as one collective entity from the behavioral level. If symbols are given equivocality while adding the perspective of cooperation and symbiosis, cooperative actions are more likely to be taken through sensegiving.}, pages = {17--55}, title = {組織をまたいだセンスメーキングとシンボル―ソフトウェア産業の振興を目指すRuby City MATSUEプロジェクトの事例分析―}, volume = {30}, year = {2023}, yomi = {キタ, マサノブ} }